Rankbrain, een technologie gebaseerd op machine learning in het ranken van websites dat Google gebruikt voor het medebepalen waar een website terecht komt in de zoekresultaten.

Zoekmachines zoals Google gebruiken veel parameters om te bepalen waar een website komt te staan in de zoekresultaten. Deze parameters en de rekenfactor die aan elke parameter gegeven wordt vormen gezamenlijk het algoritme van de zoekmachine en uiteindelijk de positie van jouw pagina.

Het unieke aan RankBrain is, is dat het “Machine learning” toepast. Dit betekent dat het script uit zichzelf kan leren om de beste website bovenaan te laten komen. Dit doet hij aan de hand van alle situaties die hij voorbij ziet komen.

Waar let RankBrain precies op?

Stel je zoekt op “telefoon oplader voor iphone” dan krijg ik de volgende zoekresultaten:

De website op de 5e plek ziet er goed uit, daar klik je op en je komt op de website en denkt: “Wow, ik heb precies wat ik nodig heb” en je leest de hele pagina en scrolled en klikt nog wat door op die website.

RankBrain neemt deze waardes mee. En het is waarschijnlijk dat de 5e plek een boost gaat krijgen van Rankbrain.

Oke, stel je voor dat je niet op de 5e link klikte, maar op de 1e link en blijkt dat deze pagina totaal niet is wat je zoekt, dan klik je na een paar seconden weg en klik je op een andere link.

Ook dit neemt RankBrain mee.

Waar het dus op neer komt, is dat RankBrain zich op twee dingen focust:

  1. Hoe lang iemand spendeert op de desbetreffende pagina (Gemiddelde sessieduur)
  2. Hoeveel mensen die zoeken op een bepaald zoekwoord klikken op die pagina (Click Through Rate – CTR)

Deze waardes laat hij meewegen in de positiebepaling van jou website.

1. Sessieduur

Uit een onderzoek van SearchMetrics is gebleken dat gemiddelde sessieduur van een top 10 Google resultaat uit 3 minuten en 10 seconden bestaat.

Dit is logisch, want gemiddeld gezien hoe langer iemand op je pagina is, hoe beter deze pagina de vraag beantwoord die de gebruiker heeft ingevuld op Google.

Dus het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je content schrijft die ook daadwerkelijk goed aansluit bij het zoekwoord dat je hebt ingesteld. Google zorgt er hiermee voor dat de gebruiker automatisch bij de “volgens RankBrain” meest ideale pagina uitkomt.

Dit betekent dus ook dat als jij hele korte teksten op jouw website hebt staan, dat dit nog wel eens een negatieve impact kan hebben op jouw ranking in Google.

2. Click Through Rate

 

Als mensen die op Google zoeken op het zoekwoord “telefoon oplader voor iPhone” gemiddeld vaker klikken op de 2e link dan de 1e link. Dan betekent dat, dat de gebruikers de 2e link aantrekkelijker vinden dan de 1e link. RankBrain neemt deze waarde mee en geeft een boost indien een pagina lager staat maar wel een hoger CTR heeft. Laat me dit even uitleggen:

Je ziet in dit voorbeeld dat de derde link 22% van de kliks pakt en dat de 1e en 2e allebeide minder pakken dan de derde link. Dit betekent dus dat mensen geinteresseerder zijn in de derde link op basis van de metadescriptie, titel & link. RankBrain geeft in dit geval waarschijnlijk een boost aan de derde link, dit betekent niet dat hij meteen hoger komt te staan, maar Google neemt het wel mee in de ranking van jouw webpagina.

TLDR:

Zorg ervoor dat je, als je kiest om te ranken op een bepaald zoekwoord, content een goed antwoord geeft op de vraag(zoekwoord) van de gebruiker. Dit zorgt er namelijk voor dat je gebruikers langer op je webpagina blijven en dit is positief voor jouw ranking in Google.

Daarnaast zorg ervoor dat je in de metadescriptie en titel bezoekers hun interesse wekt, maar pas op dat je niet interesse wekt voor iets dat je niet kunt leveren. Want als bezoekers op jouw link klikken en direct weer jouw pagina verlaten, is dit negatief voor jouw ranking in Google.

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *