Doelgroepanalyse: Het begin van de weg naar SUCCES!

Als bedrijf is het belangrijk om een doelgroepanalyse uit te voeren. Maar wat is een doelgroepanalyse nou eigenlijk? En hoe zorg ik ervoor dat ik zelf een goede doelgroepanalyse kan uitvoeren? In deze blog vertel ik hoe je een doelgroepanalyse uitvoert voor jouw bedrijf. Heb jij je eigen website (of nog niet, neem dan even snel contact op ;)) waar jij bezoekers mee wilt informeren, of (het liefst natuurlijk) klanten converteren, dan is een doelgroepanalyse ESSENTIEEL.

Waarom een doelgroepanalyse?

Om er als bedrijf voor te zorgen dat je meer klanten krijgt moet je natuurlijk wel weten wie zich in jouw doelgroep bevindt. Dit is namelijk van essentieel belang om te weten waar jij jouw marketingactiviteiten het beste kunt uitzetten, maar ook op wat voor manier. Hiervoor moet je een doelgroepanalyse uitvoeren. Misschien heb je zelf al goed in beeld wie jouw doelgroep is en wat de kenmerken zijn van deze verschillende personages binnen jouw doelgroep. Maar indien je dit niet hebt, is het belangrijk om daarachter te komen.

Wat is een doelgroepanalyse?

In een doelgroeponderzoek beschrijf jij hoe jouw doelgroep eruit ziet en leef je je in, zodat je weet hoe jouw potentiele klant DENKT. Wanneer je dit weet, weet je wie jouw doelgroep is, waar jouw doelgroep te vinden is en heb jij goede informatie over hoe jij jouw doelgroep kunt gaan bereiken. Binnen een doelgroepanalyse kun je verschillende soorten onderzoeken uitvoeren, maar de bekendste twee zijn:

  • Deskresearch
  • Fieldresearch

Deskresearch is onderzoek dat je vanaf je computer kunt uitvoeren. Je gaat hier opzoek naar standaarden en gemiddeldes die jou meer informatie kunnen verschaffen van jouw doelgroep, dit worden ook wel secundaire gegevens genoemd.

Fieldresearch is onderzoek dat je “in het veld” doet, oftewel met fieldresearch ga je zogenoemd de straat op om gegevens te verzamelen. Hierbij kun je denken aan enqueteren, interviewen & gegevens verzamelen die je niet kunt vinden met deskresearch. Dit worden ook wel primaire gegevens genoemd.

Welke bronnen kun je allemaal gebruiken?

Wij als internetbureau gebruiken natuurlijk voornamelijk het internet, maar soms is het toch handig om iets verder te kijken dan het internet, en ook niet alles is vindbaar op het internet. Daarom kun je bijvoorbeeld ook in je direct omgeving informatie verzamelen voor jouw doelgroepanalyse. Hieronder een lijstje met allemaal voorbeelden met potentiele bruikbare bronnen:

Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk informatie verzameld, en pas als jij een conclusie gaat trekken je de informatie gaat inkorten. Zorg er dan voor dat je het zo compact mogelijk opschrijft en er daadwerkelijk cijfers uit kunt halen. Maak het zo significant mogelijk!

Doelgroepanalyse: Wat voor kenmerken hebben de klanten binnen mijn doelgroep?

Met een voorbeeld doelgroeponderzoek ga ik vertellen hoe ik er zelf achter gekomen ben waar mijn doelgroep uit bestaat, en als voorbeeld neem ik een bedrijf dat videogames verkoopt.

Als ik snel een inschatting zou moeten maken dan zou ik denken aan een jonge man van tussen de 16 en 30 jaar oud. En wellicht klopt dit ook.  Maar hoe weet ik dit zeker? Dit kun je onderzoeken door artikelen op te zoeken over jouw product. Maar laten we eerst even de kenmerken van de doelgroep bespreken die ik heb bedacht bij dit onderwerp:

  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Hobby’s & interesses
  • Geschat inkomen
  • Hoeveel uur gamen ze per week?
  • Waar hebben ze moeite mee?
  • Wat zijn hun doelen in het leven?

Al deze kenmerken zijn handig om dichter bij je klant te komen te staan. Deze kenmerken variëren natuurlijk compleet per branche en de intentie die jij hebt als bedrijf. Maar dit is wel een mooi voorbeeld om jouw doelgroepanalyse mee te starten.

Ik neem het geslacht en de leeftijd van deze personages even onder de loep en doe een korte doelgroepanalyse:

Geslacht

Ik zelf dacht dat de doelgroep voornamelijk uit mannen bestond, maar na even te hebben gezocht op Google heb ik een aantal bronnen gevonden die mij hier toch aan laten twijfelen:

Doelgroep onderzoek: 24% van de fans van Call of duty is vrouw.

http://www.lazygamer.net/general-news/a-quarter-of-all-call-of-duty-gamers-are-female/

Doelgroep Onderzoek: 60% van amerikanen denken dat gaming alleen maar voor mannen is.

https://en.wikipedia.org/wiki/Women_and_video_games

 

Doelgroep onderzoek: Leeftijd van gamers

Doelgroepanalyse: Gemiddelde leeftijd gamer

http://www.theverge.com/2015/12/15/10220440/pew-research-center-video-games-gender

Nou heb ik dit kort en vluchtig opgezocht maar blijkt dat ik mijn gedachtegang toch iets moet veranderen. Ik neem een middenweg van de artikelen die ik heb gevonden en ik heb nu het geslacht van mijn doelgroep gezet op: 30% vrouw en 70% man.

Leeftijd

Ik verwachtte zelf dat dit zich zou bevinden tussen de 16 en 30 jaar. En op een gegeven moment kwam ik deze parel tegen die mij heel veel informatie gaf:

Infographic

http://www.theesa.com/wp-content/uploads/2015/04/ESA-Essential-Facts-2015.pdf

Nadat ik kort gezocht heb zie ik toch snel dat de doelgroep misschien iets breder is dan dat ik in eerste gedachte had gedacht.

  • 27% = <18 jaar
  • 30% = 18 -35 jaar
  • 17% = 36-49 jaar
  • 27% = 50+

Dit betekent dat ik met mijn 16 – 30 jaar maar ongeveer 30% van de doelgroep zou bereiken. Dit zet me aan het denken. Daarnaast, wie koopt het spel nou eigenlijk? Want het gaat uiteindelijk niet om wie het spel speelt, maar wie het koopt. Dus ik denk dat ik mijn doelgroep breder moet trekken en moet zeggen dat de leeftijd van de doelgroep tussen de 14 en 45 jaar ligt.

Nu we een kort marktonderzoek hebben gedaan voor de kenmerken leeftijd en geslacht zijn we erachter gekomen dat ons eerste denkbeeld van onze doelgroep er toch wel wat naast zat. Daarom is het altijd belangrijk om eerst een marktanalyse te doen. Dit hoeft echt niet uren te duren! Maar hoe beter je weet waar je doelgroep uit bestaat, hoe gerichter je jouw doelgroep kunt bereiken.

Laten we 3 personages bedenken, die passen binnen onze doelgroep, om een beter beeld te krijgen van de mensen binnen onze doelgroep:

Personage 1: Middelbare scholier game fanaat

Leeftijd:

14 – 18 jaar

Geslacht:

Man of Vrouw

Hobby’s & interesses:

Houdt van gamen, heeft een vriendengroep die ook gamet waar hij graag tijd mee spendeert, zit ook op voetbal waar hij twee keer per week heen gaat, wil beter worden in gamen

Geschatte inkomen:

100 – 200 euro per maand

Uren gamen:

Gamed gemiddeld 30+ uur per week.

Heeft moeite met:

Ouders die niet snappen dat een online game niet te pauzeren valt, naar school gaan, liever met gamevriendengroep dan schoolvrienden.

Doelen:

Professioneel gamer worden.

Personage 2: Ijverige student

Leeftijd:

18 – 25 jaar

Geslacht:

Man of Vrouw

Hobby’s & interesses:

Lezen, af en toe gamen, goede cijfers halen, sporten & met vrienden omgaan.

Geschatte inkomen:

500 – 1500 euro per maand (studielening reken ik ook als inkomen omdat dit geld is dat studenten ook uitgeven)

Uren gamen:

Af en toe, ongeveer 10 uur per week.

Heeft moeite met:

Combineren van studie, vrienden, sporten en gamen. Gamet af en toe helemaal niet omdat hij het druk heeft.

Doelen:

Studie halen, goede baan vinden, leuke vriendin en vrienden hebben, af en toe in vrije tijd kunnen gamen.

Personage 3: Casual gamer met kinderen

Leeftijd:

25 – 45 jaar

Geslacht:

Man of Vrouw

Hobby’s & interesses:

Met vrienden gamen, tijd met kinderen spenderen, voetbal kijken.

Geschatte inkomen:

2000 – 5000 euro per maand

Uren gamen:

Af en toe als hij tijd heeft.

Heeft moeite met:

Meer tijd hebben om met kinderen leuke dingen te doen & meer tijd hebben om te gamen.

 

Conclusie

Nu ik deze doelgroepanalyse heb gedaan heb ik een redelijk goed beeld, wat de gemiddelde leeftijd van mijn doelgroep is, welk geslacht het meest voorkomt in de doelgroep en wat de eigenschappen per personage binnen mijn doelgroep zijn.

Wat ik hier heb gedaan is natuurlijk redelijk kort door de bocht, maar het gaat er om dat je een idee hebt hoe je dit moet aanpakken.

Wat nu?

Stap 2 natuurlijk. Leef je in, in de personages die jij hebt gemaakt bij jouw doelgroep: “Waar zoekt jouw doelgroep naar?”

Je bent nu 1 stap dichterbij jouw ONLINE SUCCES. Hou deze goede leerlijn vast en ga snel door naar Stap 2: Zoekwoorden onderzoek. (BINNENKORT ONLINE)

 

Vond jij dit artikel interessant/ handig/ verfrissend? Hou ons dan in de gaten en volg ons op onze social mediakanalen om de volgende stappen naar meer bezoekers op jouw website niet te missen!

Oh, en ben je het ergens niet mee eens of juist wel of heb je een vraag? Reageer dan op dit artikel om een mooie discussie te starten waar we allemaal veel van kunnen leren.

This Post Has One Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *